Málokdy jsem velice agresivní vůči samotným tvůrcům. Samozřejmě, jsou tu exoti jako Uwe Boll a jemu podobní, nicméně u nich to je většinou o jedné dvou šancích, které dostanou, než si někdo uvědomí, že neumí točit a zavře se nad nimi voda (u Uweho je to komplikovanější ale i tak). Za posledních pár let se ovšem do popředí vyšvihl jeden tvůrce, kterého nemohu za žádnou cenu vystát. Jedná se o francouze Oliviera Megatona, člověka, jehož jméno by padlo například někomu jako Michael Bay. Ovšem ne, tenhle francouzský původem psycholog před lety přesedlal na filmovou kariéru a po několika menších filmech dostal na starost režii Kurýra 3. V ten moment jsme přestali být kamarádi když naprosto nesmyslným rychlostřihem zabil veškeré akční scény v tom jmenovaném snímku, což nakonec vedlo k přeobsazení hlavní role a restartu, který se do kin dostane letos. Před dvěma lety ho producent Luc Besson posadil za kormidlo pokračování hitovky 96 hodin, kde tenhle patlal přesvědčil, že to nebyla náhoda a opět drtivou většinu akce ve snímku zabil nesmyslným střihem a režií. Ale buďte v klidu. Od minulého týdnu v kinech řádí Liam Neeson ve třetím díle, který je ještě daleko horší...
Bryan Mills (Liam Neeson) bývalý příslušník speciálních jednotek a nebezpečný člověk už dvakrát dokázal, že na jeho rodinu se nesahá. Poté, co jeho dceru v Evropě unesli obchodníci s bílým masem, vymlátil půlku Paříže jen aby ji dostal zpět. Poté se ho pokusili rodinní příslušníci oněch kriminálníků sestřelit, avšak zaplatili za to také cenu nejvyšší. Tentokrát se ovšem vrací další nepřátelé z Bryanovy minulosti a rozhodli se ho nadobro odstranit ze hry. Jednoho dne, když se Bryan vrací domů, nachází svojí ženu Lenore (Famke Janssen) zavražděnou ve svojí posteli. Než stihne cokoliv udělat, obklíčí jeho byt policie a chtějí Bryana zatknout za její vraždu. Poté co se mu podaří policistům uniknout se vydává na vlastní pěst vyšetřit, kdo mu zabil ženu a nechal ho falešně obvinit, aby očistil své jméno a ochránil svoji dceru Kim (Maggie Grace).
Popravdě, nejsem si úplně jistý, co mě vlastně štve více. Zda-li to, že se z příjemné akční oddychovky, která dokázala z téměř oscarového Liama Neesona udělat řízného akčního hrdinu na pokraji důchodu, vyklubala obyčejná a do značné míry hloupá a ničím z řady nevybočující akční slátanina, nebo to, že trojka působí naprosto nepatřičně a nesmírně zbytečně. A nebo také to, že by to pod jiným vedením mohla být parádní kapitola nekompromisní akční série. V prvních minutách totiž máte pocit, jako by se jednalo o další díl nějakého televizního kriminálního seriálu, ve kterém se Liam badass motherfucker, coby akční odnož Reno Rainese, snaží pokrájet všechny a všechno co stojí v cestě mezi bezpečím jeho a jeho rodiny.
Když tento dojem přejde, přichází další, mnohem silnější. Tohle je vlastně laciná kopírka snímku Uprchlík! A máte pravdu. Po zbytek filmu tomu opravdu tak je. Bryan se snaží očistit své jméno, na stopě mu je svědomitý a právo ctící detektiv (Forest Whitaker) a prostě celé to připadá takové běžné a už stokrát viděné, včetně zásadového policisty, který má poněkud neortodoxní úchylky a postupy, kterými oplývá během nahánění hlavního hrdiny. 96 hodin: Zúčtování je totiž nejméně originální film za hodně dlouhou dobu. Což o to, že svoji práci zvládá relativně obstojně a celou hru na štvance, který se snaží za každou cenu dobrat pravdy, hraje docela obstojně, když to celé působí tak moc rutinně a vykonstruovaně. Ony i ty neskutečně překvapivé dějové zvraty jsou předvídatelné i na míle (tedy kilometry) daleko.
Když k tomu navíc fyzikální projev Liama Neesona a jeho dablérů limituje nekonzistentní a především celkem nepřehledný střih, je to celkem dvojitá škoda. Třetí Taken je totiž právě díky tomu vrhnuto do vod šíleného průměru, kde ani sympatický hlavní hrdina a v celku solidní vyšetřovatel na jeho stopě nezachrání jinak topící se bárku průměrnosti.
Olivier Megaton zkrátka natočil děsné pokračování kdysi parádního a ojedinělého akčního snímku, ze kterého se díky finančnímu úspěchu stala série s silně klesající tendencí. Liam Neeson coby hlavní zabiják je pořád fajn, stejně tak jako lidé kolem něj nemají příliš moc co nabídnout. Problém je ovšem v tom, že tuto skrz na skrz průměrnou akční slátaninu táhne prudce k zemi až šílená režie a neskutečně nepříjemný střih, který zastiňuje i jinak průhledný a stereotypní scénář. S ledovým klidem si rád dám tak další lacinou kopii této série, kde Liam Neeson bude mlátit padouchy a sypat přitom nekompromisní hlášky, avšak další pokračování této série, která z něj tohoto prototypního hrdinu udělala, si raději odpustím. A Megatona už někdo konečně odstřihněte od zdrojů, to se prostě nedá...
96 hodin: ZúčtováníKdyž tento dojem přejde, přichází další, mnohem silnější. Tohle je vlastně laciná kopírka snímku Uprchlík! A máte pravdu. Po zbytek filmu tomu opravdu tak je. Bryan se snaží očistit své jméno, na stopě mu je svědomitý a právo ctící detektiv (Forest Whitaker) a prostě celé to připadá takové běžné a už stokrát viděné, včetně zásadového policisty, který má poněkud neortodoxní úchylky a postupy, kterými oplývá během nahánění hlavního hrdiny. 96 hodin: Zúčtování je totiž nejméně originální film za hodně dlouhou dobu. Což o to, že svoji práci zvládá relativně obstojně a celou hru na štvance, který se snaží za každou cenu dobrat pravdy, hraje docela obstojně, když to celé působí tak moc rutinně a vykonstruovaně. Ony i ty neskutečně překvapivé dějové zvraty jsou předvídatelné i na míle (tedy kilometry) daleko.
Když k tomu navíc fyzikální projev Liama Neesona a jeho dablérů limituje nekonzistentní a především celkem nepřehledný střih, je to celkem dvojitá škoda. Třetí Taken je totiž právě díky tomu vrhnuto do vod šíleného průměru, kde ani sympatický hlavní hrdina a v celku solidní vyšetřovatel na jeho stopě nezachrání jinak topící se bárku průměrnosti.
Olivier Megaton zkrátka natočil děsné pokračování kdysi parádního a ojedinělého akčního snímku, ze kterého se díky finančnímu úspěchu stala série s silně klesající tendencí. Liam Neeson coby hlavní zabiják je pořád fajn, stejně tak jako lidé kolem něj nemají příliš moc co nabídnout. Problém je ovšem v tom, že tuto skrz na skrz průměrnou akční slátaninu táhne prudce k zemi až šílená režie a neskutečně nepříjemný střih, který zastiňuje i jinak průhledný a stereotypní scénář. S ledovým klidem si rád dám tak další lacinou kopii této série, kde Liam Neeson bude mlátit padouchy a sypat přitom nekompromisní hlášky, avšak další pokračování této série, která z něj tohoto prototypního hrdinu udělala, si raději odpustím. A Megatona už někdo konečně odstřihněte od zdrojů, to se prostě nedá...
Bryan Mills a jeho křepčení na suchu. Olivier Megaton by měl dostat kusem dřeva po hlavě, zamknout ho a klíč zahodit do vody. Nevzpomínám si kdy naposled se do popředí dostal člověk s menším talentem než je tenhle francouzský patlal. Béčkovitý akční výplach by až takový problém nebyl, jeho nepřehledný a silně nepříjemný rychlostřih ovšem problém je.Koktejl:
20% Akce
50% Epileptický a nepříjemný střih
15% Uprchlík
15% Natahování příběhu pro peníze
(Tak3n, Taken 3, 96 hodín: Zúčtovanie)
Akční / Krimi / Thriller
Francie, 2014, 108 min
Režie: Olivier Megaton
Scénář: Luc Besson, Robert Mark Kamen
Kamera: Eric Kress
Hudba: Nathaniel Méchaly
Hrají: Liam Neeson, Forest Whitaker, Famke Janssen, Maggie Grace, Dougray Scott, Sam Spruell, Don Harvey, Dylan Bruno, Leland Orser, David Warshofsky, Jon Gries, Jonny Weston, Judi Beecher, Andrew Howard, Robert Pralgo
Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 15.01.2015 Bioscop
Slovensko V kinech od: 15.01.2015 Magic Box
Francie V kinech od: 21.01.2015 EuropaCorp Distribution
http://www.csfd.cz/film/345822-96-hodin-zuctovani/
http://www.imdb.com/title/tt2446042/
Komentáře
Okomentovat