Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to.

Pokud si ovšem myslíte, že tam výdaje na film končí, jste šeredně na omylu. Film je sice hotový, nicméně je třeba jej taky nějak prodat aby se na něj lidi hnali v co možná největších houfech. A tady přichází první zlomový bod, neboť ona cena za marketing filmu se do oficiálních nákladů nezapočítává a tak není vždy úplně známo, kolik studia ve filmu ve skutečnosti celkem utopila. A to málokdo přizná skutečnou sumu a mnohdy to jsou nemalé sumy. V případě třináct let starého Spider-Mana 2 to bylo 75 milionů. Tak si třeba představte, na kolik musela skutečně vyjít marketingová masáž Batman v. Superman: Úsvit spravedlnosti, kde jen produkční rozpočet vyšel na 250-300 milionů.
To ovšem ještě není všechno, co je třeba vzít v potaz. Ono totiž druhou, neméně důležitou informací je fakt, že ne veškeré výdělky se studiu vrací. Jsou zde také tzv. režijní náklady, které docela dramaticky hýbou s čísly. Prvním z těchto nákladů spadá produkci, která se vypočítává zhruba ve výši 15% celkových nákladů produkce. Druhými jsou marketingové režijní náklady, které se pohybují v úrovni 10% celkových nákladů na marketing. A zapomenout nesmíme také na distribuci, která si z filmu bere okolo 30% ze zisků vybraných od kinařů. Připočtěte si pár procent pro kinaře samotné a máte docela velký kolos nákladů, který dokáže potopit i relativně úspěšné produkce. Vrátím-li se totiž k filmu Batman v. Superman: Úsvit spravedlnosti (ať už si o jeho kvalitách myslím cokoliv), ten vydělal v kinech udávaných 873 milionů dolarů. Kolem 250-300 milionů byl jeho rozpočet, ve výši minimálně 100-150 milionů dolarů se pak pohybovala suma za marketing (u podobných filmů se částka pohybuje ve výši od třetiny až po polovinu celého rozpočtu filmu). Vypočítejte si výše zmíněné srážky a z na první pohled relativně úspěšného filmu mířícího za miliardou dolarů máte ne až tak úspěšný blockbuster. Není proto divu, že některé velkofilmy v téhle pokročilé filmové matematice prostě neobstojí a skončí v propadlišti dějin hluboko v červených číslech (Taková Kleopatra z roku 1963 by mohla vykládat, i přes fakt že byla komerčně nejúspěšnějším filmem roku, díky vysokým nákladům na produkci a marketing filmu skončila stejně v mínusu). Pojďme se tedy podívat na ty nejnešťastnější.
Za jeden z těch vůbec nejméně úspěšných filmů je považován snímek Ostrov hrdlořezů. Dobrodružná podívaná z roku 1995 měla předpoklady pro úspěch, nicméně produkci od začátku provázely problémy s produkcí samotnou, přepisy scénáře, dotáčky a přeobsazování. Byť si film vysloužil smíšené přijetí u diváků, nebyly to jeho největší problémy. Produkční firma Carolco Pictures ve výsledku díky filmu vyhlásila bankrot a pirátská tématika se na dalších několik let v důsledku filmu vytratila z kin a navrátili ji tam až Piráti z Karibiku. Ostrov hrdlořezů svojí pouť v kinech zakončil s mrzkými 18 miliony dolarů při rozpočtu 98 milionů byla odhadovaná ztráta (bez nákladů na marketing) v době uvedení kolem 97 milionů (se započtením inflace a části marketingových nákladů 137 milionů). Byť z filmu tato částka dělá dodnes nejvíce ztrátový film všech dob, není takto na výši Ostrov hrdlořezů sám.


Jak jsem ale psal výše, kolotoč komerčních průšvihů se do té doby teprve rozjížděl, neboť nové tisíciletí přineslo každoročně nové uchazeče na místo v žebříčku. Hned o tři roky později se totiž do kin dostal snímek Pluto Nash s Eddiem Murphym. Vesmírná taškařice o hazardu a zločinu se nejenom že nesetkala s diváckým pochopením, nebyl o ní především zájem. Při 100 milionovém rozpočtu se filmu z kin nepodařilo více jak sedm milionů. Po započtení inflace se tak jeho ztráta odhaduje na 128 milionů dolarů.

Několik dalších let se vyrojilo hned zástup dalších propadáků, žádný z nich však ve ztrátách nepřekročil hranici sta milionů. Byť tomu byli třeba hodně blízko jako například komedie Božský Evan, xXx: Nová dimenze, Poseidon nebo neskutečně průšvihový film Lovci dinosaurů, který se natáčel i u nás. U něj produkční firma zkrachovala už během postprodukce, což se odrazilo výrazně i na výsledném filmu a jeho komerčním neúspěchu (ztráta po započtení inflace nějakých 74 milionů dolarů).
Další skutečně velký komerční průšvih přišel pak v roce 2011 a předznamenal tak desetiletí s největší saturací komerčních průšvihů vůbec (a to ještě více jak tři roky jsou před námi). Řeč je o animovaném snímku Máma mezi Marťany od Simona Wellse v produkci Roberta Zemeckise. V historii hned několik animovaných filmů kolosálně ztroskotalo - Titan A.E. (ztráta po započtení inflace 138 milionů), Final Fantasy: Esence života (127 milionů dolarů) nebo Planeta pokladů (113 milionů dolarů). Všechny tyto snímky ovšem tahle animovaná knižní adaptace překonala, jelikož se její odhadovaná ztráta po započtení inflace pohybuje někde mezi 108 a 153 miliony dolarů. Byl to ovšem jen začátek.

Rok 2013 totiž nabídl hned čtveřici blockbusterů, kterých ztráty překročily hranici sta milionů dolarů po započtení inflace. Snímky R.I.P.D. – URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů (94-118 milionů dolarů), Osamělý jezdec (98-195 milionů dolarů) i Jack a obři (88-109) v kinech vyhořeli a stali se těžce ztrátovou produkcí, podobně jako ještě později tentýž rok se to povedlo problematické adaptaci japonského příběhu 47 róninů s Keanu Reevesem. Velkolepá produkce utrpěla několikanásobné přetáčky a přepisování scénáře během natáčení, což vedlo k výraznému zpoždění filmu. Ten když se pak do kin nakonec dostal, nikoho moc nezajímal ani tak a znamenal pro studio odhadovanou ztrátu ve výši 154 milionů dolarů.
V posledních letech se pak přes metu dostala už jen další čtyři filmy, byť pár připravovaných premiér má našlápnuto také docela solidně. Těžce vyhořely filmy Země zítřka (ztráta se odhaduje až na 152 milionů dolarů), nová verze populárního příběhu Pan (taktéž až 152 milionů dolarů) a také další příběh sourozeneckého dua Wachovských Jupiter vychází (až 120 milionů dolarů). Vyhořela i nová verze Ben Hura, které ztráty se odhadují až na 120 milionů dolarů. Zatím posledním nováčkem v této ne zrovna pozitivní kategorii filmů se ztrátami přes sto milionů je loňská rodinná podívaná Monster Trucks, kteréžto ztráty se odhadují na 115 milionů dolarů.
Jak je tedy vidět, natočit ambiciozní film a prodělat přitom nejenom kalhoty může být v některých případech docela zatracený oříšek. Zvlášť když do filmu cpete peníze vrchem spodem. A způsobem, jakým se rozjela tahle desetiletka, se máme ještě na co těšit.
Komentáře
Okomentovat