Originální produkce Netflixu se začíná rozjíždět za poslední rok do docela pěkných obrátek a to nás ještě v prosinci čeká jejich první velký blockbuster s Willem Smithem Bright. Zajímavý obsah nabízí internetový poskytovatel zábavy i tak a jeden z žánrových snímků, který se na konci léta ocitl v nabídce tohoto poskytovatele se oklikou dostává i do českých a slovenských kin - temné sci-fi 7 životů od režiséra Tommyho Wirokoly, který si udělal jméno na dvou hororech ze série Mrtvý sníh a osobitou adaptací pohádek bratří Grimmů Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic. Jak se mu podařila čistokrevná žánrovka s ambiciózní sedmirolí pro Noomi Rapace?
Po roce 2043 Zemi sužuje krize díky přelidnění, kterou se političtí vůdci rozhodnou řešit vyhláškou, omezují možný počet potomků na rodinu na jedno dítě. Ostatní potomci jsou uvedeni do kryospánku při porodu s nadějí, že po vyřešení této krize budou probuzeni. Když se dceři Terrence (Willem Dafoe) narodí sedmerčata, díky skepsi ze zavedeného systému se je rozhodne ukrýt a vychovat sám, neboť jejich matka při porodu zemře. O mnoho let později jsou dívky vychovány k tomu na veřejnosti vystupovat jako jeden člověk, Karen Settman (Noomi Rapace). Jednoho dne se ovšem všechno změní a jedna malá náhoda může mít pro sestry tragické následky...
Musím říci, že 7 životů má snad všechny předpoklady pro to, aby si snímek člověk jako já zamiloval. Přeci jen zajímavé herecké obsazení, ve kterém se objeví i poněkud mrazivě podivná Glen Close, jejíž plastiky dodávají herečce ten správně nepříjemnou auru. Dále pak náramná podobnost s béčkovými sci-fi snímky jakými jsou například téměř zapomenuté kousky Kurta Wimmera Equilibrium a Ultraviolet. Všechno jakoby nasvědčovalo faktu, že fanoušek osobitých sci-fi béček bude slintat blahem. Přesto se kýžený efekt nedostavil. Kde se tedy stala chyba? Těžko říci.
Film předně ani zdaleka nezvládá využít svůj vlastní potenciál. To co zní na papíře jako zajímavá premisa se ve výsledku proměňuje na poměrně jednotvárnou a přímočarou podívanou, která se na jedné straně pokouší o nějaká společensko-kritický nádech, na straně druhé se ovšem rychle vrací k trikově skromné a laciné béčkové zábavě bez velkých ambicí, jejíž hlavní devízou je neokoukaná hlavní zápletka a její realizace, doplněná o "šokující" zvrat na konci, který zase tak šokující ve výsledku není, jelikož samotná dynamika mezi sestrami není ani tak propracovaná, jak by mohla být nebo jak si film myslí. Některé momenty tak vyznívají úplně na prázdno, jiné pak vyloženě neúmyslně humorně.
To se ovšem snáší i na Noomi Rapace, která má možnost se vyblbnout do sytosti v sedmi rozdílných charakterech, které dávají dohromady jednu společnou identitu. S tím je ovšem jeden problém v tom, že ne všechny sestry jí úplně věříte a díky tomu se tak celá skupinka mění v přehled slušně odehraných partů a karikatur, které vyvolávají spíše úsměv. Není to jen chyba hereckého výkonu, lví podíl na tom nese scénář, který zahání vybrané archetypy do extrému a hlavně s nimi neumí příliš pracovat.
Audiovizuálně se pak film s omezeným rozpočtem nepouští do příliš velkolepých momentů, nicméně v rámci žánrové tvorby této úrovně se jedná o slušnou práci, kde akční sekvence neurazí a místy i pobaví, Christian Rubeck v některých momentech působí navíc jako docela slušně zahraný poskok hlavní záporačky. Kamera José Davida Montera si s omezením rozpočtu poradila výborně a filmu tak naštěstí příliš nečouhá sláma z bot, jako u jiných produkcí. Hudebně se jedná o čistokrevný standard.
7 životů je tak ve výsledku sice promarněným potenciálem ale pořád relativně snesitelnou podívanou, kterou žánroví fanoušci přežijí bez úhony. Scénář má své mouchy, místy otravuje a místy je možná až příliš hloupý, jindy ale zase zvládá vykouzlit poměrně zajímavé scény které by si zasloužily trochu lepší omáčku okolo. Tady totiž byly ambice na daleko zajímavější film, než se ve výsledku dostal k divákům. Zajímavá a nápaditá premisa ale jinak průměrné, nepříliš zajímavé a utahané sci-fi béčko, které vám v hlavě rozhodně neuvízne. Pořád ale lepší jako zvrhlosti typu Aeon Flux.
Potenciál by tu byl, to ne že ne. Jenže samotná realizace funguje tak možná na ploše dvou a půl minut v traileru. Ve dvouhodinovém celku se totiž tahle rádoby chytrá a nápaditá podívaná trestuhodně rozpadá na nijaký, otravný a značně hloupý pokus o něco, co tam prostě není. Spíše než k Equilibriu má tahle podívaná blíže k Aeon Flux. Noomi Rapace je sice sympaťačka, ale herecky tuhle sedmiroli úplně nedává a když ji nepodrží ani samotný scénář je docela zle. 7 životů je ve výsledku nepříliš vydařený pokus o docela zajímavé sci-fi s nekompromisním přístupem ke svým postavám. Jenže dobrý nápad, dobré úmysly a pár fungujících scén nezachrání jinak umělé, neuvěřitelné a hloupé sci-fi, které si zkouší hrát na víc, než ve skutečnosti má. Christian Rubeck a Willem Dafoe jsou fajn, Noomi samotná v roli některých sester také, ale důvodů k radosti není mnoho.
30% Reprodukce a její nástrahy
20% Nelichotivá vize budoucnosti
20% Akce
30% Tuctovost napříč originalitě
20% Nelichotivá vize budoucnosti
20% Akce
30% Tuctovost napříč originalitě
7 životů
(What Happened to Monday, Seven Sisters, 7 sestier)
Sci-Fi / Thriller / Akční
USA / Velká Británie / Francie / Belgie, 2017, 123 min
Režie: Tommy Wirkola
Scénář: Max Botkin, Kerry Williamson
Kamera: José David Montero
Hudba: Christian Wibe
Hrají: Noomi Rapace, Christian Rubeck, Willem Dafoe, Glenn Close, Pål Sverre Hagen, Vegar Hoel, Stig Frode Henriksen, Jeppe Beck Laursen, Alexandre Nguyen, Kirsty Averton, Marwan Kenzari, Lara Decaro
Producenti: Raffaella De Laurentiis
Střih: Martin Stoltz
Scénografie: Joseph A. Hodges
Kostýmy: Oana Paunescu
Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 30.11.2017 Bontonfilm CZ
Slovensko V kinech od: 30.11.2017 Bontonfilm SK
Francie V kinech od: 30.08.2017 SND
https://www.csfd.cz/film/307898-7-zivotu/
http://www.imdb.com/title/tt1536537/
Komentáře
Okomentovat